Kolej Radka
Strona Główna GALERIA portretowa Linki Ostatnio dodane zdjęcia Luty 17 2019 20:00:43
Nawigacja
Strona Główna
FAQ
Wideo
GALERIA portretowa
GALERIA na garnku
Kontakt
Linki
Szukaj

Informacje o EU07
Informacje o EP09
Opis kabiny EP09

 
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 9
Nieaktywowany Użytkownik: 9
Najnowszy Użytkownik: Rafcio1324
 
Facebook
 
Kolej TV
 
Rynek Kolejowy
 
Wybieram Kolej
 
Muzeum Kolejnictwa
 
Bezpieczny Przejazd
 
Rozkład PKP
 
Statystyki
 
 Informacje o EP09
EP09(typ 104E, 104Ea,104Eb) – Normalnotorowa elektryczna lokomotywa pasażerska produkcji polskiej, dostosowana do prowadzenia pociągów o masie 550 ton z prędkością 160 km/h. Lokomotywy tej serii były produkowane w latach 1986 – 1997 we wrocławskich zakładach „PaFaWag” w ilości 47 sztuk. Projekt lokomotyw nowej generacji typu 104E (późniejszej serii PKP EP09) o prędkości maksymalnej 140 km/h został ukończony już w 1981 roku w OBRPS Poznań. Zrealizowano go jednak z opóźnieniem, wobec czego pierwsza prototypowa lokomotywa (typu 104E i serii EP09-001) została ukończona dopiero jesienią 1986 roku we wrocławskich zakładach „PaFaWag”. Od początku produkcji prędkość maksymalna lokomotyw na żądanie PKP została podniesiona do 160 km/h na co pozwalała nadwyżka mocy lokomotywy.
W lokomotywie zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań takich jak m.in. podparcie pudła w II stopniu sprężynowania za pośrednictwem wieszaków, hamulec ElektroDynamiczny czy Układ Prędkości Zadanej (tylko w EP09-002). Drugi prototypowy egzemplarz lokomotywy serii EP09, typu 104Ea (EP09-002) został oficjalnie zaprezentowany w czerwcu 1987 roku, podczas Targów Poznańskich. Został on oznaczony typem 104Ea ponieważ posiadał Układ Prędkości Zadanej (UPZ) i nieco zmienioną konstrukcję pulpitu maszynisty.
Po kilku latach prób i badań, w 1990 roku została uruchomiona seryjna produkcja EP09. Pierwsza seryjna lokomotywa (EP09-003) oznaczona typem 104Eb została ukończona i przekazana na stan lokomotywowni Kraków Prokocim pod koniec listopada 1990 roku.
W kolejnych latach lokomotywy tej serii były sukcesywnie dostarczane na PKP w tempie kilku sztuk na miesiąc.
W 1995 roku dokonano dosyć istotnych zmian konstrukcyjnych w układzie biegowym lokomotyw serii EP09.
Podczas naprawy awaryjnej lokomotywy EP09-001 (uszkodzonej w wypadku w 1993 roku), dokonano całkowitej wymiany pudła lokomotywy i zamiast kłopotliwych w regulacji wieszaków, zamontowano podparcie pudła typu „Flexicoil” za pośrednictwem wielkogabarytowych sprężyn, co pozwoliło na obniżenie kosztów obsługi lokomotyw i ułatwienie ich utrzymania.
Podobne rozwiązanie otrzymało, także ostatnie 10 egzemplarzy EP09, ponadto wyposażonych jeszcze w klimatyzację kabin maszynisty (widoczny prostokąt na czole lokomotywy) oraz „jednopołówkowe” pantografy typu 55ZW, zamiast tradycyjnych „skrzynkowych” typu 5ZL.
Od końca lipca 2007 roku lokomotywy serii EP09 są poddawane naprawom głównym w firmie ZNLE Gliwice S.A.
Podczas tych napraw dokonywane są wymiany sprężarek śrubowych na nowszego typu, rekonstrukcja przekładni zębatej lokomotywy, modernizacja pulpitu maszynisty, montaż klimatyzacji kabin maszynisty dla wszystkich lokomotyw oraz wymiana reflektorów lokomotyw z okrągłych (garnków) na nowoczesne, halogenowe. Jako pierwsza po takiego rodzaju naprawie z Gliwic wyjechała krakowska EP09-007.
Obecnie naprawom głównym poddanych została większość z lokomotyw serii EP09 aczkolwiek jeszcze nie wszystkie.

Wygląd i Malowania Lokomotyw

Od wchodzenia do eksploatacji lokomotywy serii EP09 stawały się własnością przedsiębiorstwa państwowego PKP. W 2001 roku po podzieleniu tego przedsiębiorstwa wszystkie lokomotywy tej (jak i innych serii) zostały przekazane do nowo utworzonej spółki PKP Cargo S.A Od początku służby lokomotywy serii EP09 były malowane były w barwy klasyczne, pomarańczowo-brązowe, (zgodne z dawnymi normami i przepisami takie barwy posiadały lokomotywy dostosowane do prędkości powyżej 140 km/h) z grubymi oznaczeniami właściciela i serii na boku oraz czole lokomotyw. Od grudnia 2006 do czerwca 2008 roku lokomotywy tej serii były malowane w czerwono-biało-niebieskie barwy ich ówczesnego właściciela czyli PKP Cargo S.A z namalowanymi oznaczeniami właściciela i serii lokomotywy na boku i czole lokomotywy. Pod koniec lipca 2007 roku PKP Cargo wprowadziło nowy schemat malowania lokomotyw w granatowo-szare barwy.Jako pierwsza takie barwy otrzymała Krakowska EP09-007 po Naprawie Głównej w ZNLE Gliwice.Kroki takie zostały podjęte z planowanymi relokacjami taboru PKP Cargo i przekazaniem lokomotyw serii EP09 do spółki PKP InterCity S.A. Malowanie takie zostało zastosowane, aby upodobnić je do wagonów w nowym malowaniu PKP Intercity. Obecnie stosowane malowanie EP09 to szaro-niebieskie barwy firmowego ich obecnego właściciela PKP InterCity, które zostało wprowadzone pod koniec stycznia 2009 r. Pierwszą maszyną w tych barwach była EP09-026 z lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska.

Niektóre Dane Techniczne Lokomotyw serii EP09 :

Układ osi: Bo'Bo'
Przełożenie Przekładni Zębatej : 73 : 38
Typ silników trakcyjnych: LKa740
Liczba silników trakcyjnych : 4
Moc ciągła: 2920 kW
Masa służbowa: 83,5 – 86 T
Szerokość: 2974 mm
Łączna Długość: 16740 mm
Prędkość Konstrukcyjna: 140 km/h
Prędkość Eksploatacyjna: 160 km/h
System hamulca: Oerlikon + ED

Bibliografia

[1] Terczyński P. „Lokomotywa elektryczna serii EP09” w : Świat Kolei 8/2003 (str.14 – 21)
[2] Terczyński P.”EP09” w : Atlas Lokomotyw 2007 (str.48)
[3] Terczyński P. „Stare lokomotywy w nowych kolorach” w: Świat kolei 11/2007 (Str.3)
[4] Terczyński P. „Nowe Barwy EP09 i EP05” w : Świat Kolei 2/2006 (Str.4)
[5] http://ksc.rail.pl/ep09/ep09.html
[6]Materiały Własne Autora

GKRS . Kopiowanie zabronione!

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
 
Co nowego ?
Aktualizacje: 20.08.2011
- 8 nowych fotografii w GALERII
 
Ankieta
Który z EZT Pesy dla WKD zostanie zakupiony ?

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
 
Zagłosuj
100 najlepszych stron o kolejach

Kolejowa Toplista

Toplista Stron Kolejowych
 
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Tadek88
23/11/2010 19:10
Bardzo ciekawa strona, Pozdrawiam Tadek smiley

admin
18/11/2010 20:44
Witam nowych użytkowników smiley

EN57-0038
18/11/2010 20:40
Siemano wszystkim smiley

mazowiecki
17/11/2010 17:47
Super stronka pozdro. z Radomia smiley

admin
16/11/2010 20:21
Witam nowego użytkownika smiley

kolejarz
16/11/2010 20:20
Siemano ;p

admin
15/11/2010 17:47
Tomeczku będą foty smiley

TomekMK
15/11/2010 17:45
Dobra strona smiley Tylko coś mało fot smiley

 
Kolej Radka © 2010-2011


Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie | fashionideas.icu