Kolej Radka
Strona Główna GALERIA portretowa Linki Ostatnio dodane zdjęcia Listopad 16 2019 20:57:51
Nawigacja
Strona Główna
FAQ
Wideo
GALERIA portretowa
GALERIA na garnku
Kontakt
Linki
Szukaj

Informacje o EU07
Informacje o EP09
Opis kabiny EP09

 
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 9
Nieaktywowany Użytkownik: 9
Najnowszy Użytkownik: Rafcio1324
 
Facebook
 
Kolej TV
 
Rynek Kolejowy
 
Wybieram Kolej
 
Muzeum Kolejnictwa
 
Bezpieczny Przejazd
 
Rozkład PKP
 
Statystyki
 
 Informacje o EU07
EU07 (oznaczenie prywatnych przewoźników 4E; typ 4E i 303E) – seria normalnotorowych uniwersalnych lokomotyw elektrycznych, produkcji polskiej na licencji angielskiej lokomotywy EU06. Podobnie, jak inne lokomotywy elektryczne i zestawy trakcyjne eksploatowane w Polsce, EU07 pracują przy zasilaniu z górnej sieci trakcyjnej o napięciu 3 kV prądu stałego.
EU07 posiada kabiny na obu czołach lokomotywy oraz gniazda sterowania ukrotnionego, dzięki czemu możliwe jest prowadzenie dwóch sprzęgniętych lokomotyw tego samego typu sterując obiema lokomotywami z pierwszej kabiny. Jednak lokomotywy serii 303E mogą być łączone tylko z innymi maszynami serii 303E w wyniku pewnych zmian, natomiast 4E można łączyć tylko z elektrowozami serii 4E. Wyjątkiem są EU07 od numeru 241 do 244 które można łączyć tylko z EP08. EU07 mają rozruch oporowy – regulacja napięcia na wirnikach silników następuje przez szeregowe włączanie lub wyłączanie rezystorów z obwodu oraz szeregowe lub równoległe łączenie grup silników trakcyjnych (po 2 silniki połączone szeregowo w grupie). Równolegle do części oporów rozruchowych włączane są silniki wentylatorów chłodzących zespół rezystorów, co zapewnia uzależnienie ich obrotów od prądu rozruchu i daje charakterystyczny dla tej serii hałas przy ruszaniu. Ze względu na straty energii oraz możliwość termicznego uszkodzenia zespołów rezystorów trwałymi pozycjami do jazdy są pozycje bezoporowe – najpierw szeregowa, następnie równoległa, z możliwością bocznikowania uzwojeń stojana (rozkład prądów za pomocą oporników i bocznika indukcyjnego włączanych w obwód stojana i co za tym idzie osłabienie pola wzbudzania stojana) w celu zwiększenia prędkości obrotowej silników trakcyjnych kosztem momentu obrotowego.
W lokomotywie wykorzystano elektryczne silniki trakcyjne typu EE-541A o napięciu znamionowym 1500 V. Izolacja tych silników wykonana jest w klasie H (dopuszczalna temperatura pracy 180 °C) na podłożu silikonowym. Każdy silnik ma 4 bieguny główne i 4 komutacyjne oraz uzwojenie kompensacyjne w nabiegunnikach głównych. Uzwojenie takie jest niezbędne przy tak dużym osłabieniu strumienia magnetycznego wzbudzenia silnika, które wynosi w tym silniku aż 22,5%. Silniki trakcyjne są również całkowicie odspreżynowane w wózkach lokomotywy z przeniesieniem napędu na wał drążony i sprzęgła typu Alsthoma. Należą one do względnie nowoczesnych silników trakcyjnych, o czym m.in. może świadczyć mały ciężar jednostkowy silnika wynoszący tylko 8,4 kg/kW. Napięcie rozrządu to 110 V prądu stałego, liczba stopni osłabienia pola wynosi 6. Zastosowano rozrząd indywidualny za pomocą styczników o napędzie elektropneumatycznym.
Produkcja tych lokomotyw rozpoczęła się w 1963 roku w PaFaWag-u Wrocław z fabrycznym oznaczeniem 4E. Lokomotywy te są prawie identyczne z lokomotywami EU06 produkcji angielskiej. Dokonano niewielu ulepszeń w stosunku do poprzednika, a najważniejsze z nich to zasilanie sprężarek oraz ogrzewania kabiny maszynisty napięciem bezpośrednio z sieci trakcyjnej 3000 V, a nie jak w pierwowzorze 110 V z przetwornicy. Produkcja tego typu trwała do roku 1974, zaprzestana na rzecz lokomotyw ET22. Wyprodukowano łącznie 240 sztuk tych elektrowozów (pierwotnie planowano wyprodukowanie 300 szt. lokomotyw EU07 typu 4E. W latach 1976-1977 do serii EU07 włączono 4 lokomotywy serii EP08 (numery od EP08-002 do 005; typ 4Ea) uprzednio przebudowując je na typ 4E. Lokomotywy te otrzymały nowe numery od EU07-241 do 244.
W roku 1983 podjęto ponownie produkcję lokomotyw EU07, tym razem w zakładach im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu (Pafawag Wrocław w dalszym ciągu produkował ET22; zaprzestano produkcji ET41 w HCP). Nowy typ EU07 został skonstruowany na podstawie dwuczłonowej lokomotywy ET41 (typ 203E), która wywodziła się z typu 4E. W nowej EU07 pojawiło się wiele modyfikacji i nadano jej nowe fabryczne oznaczenie – 303E. Lokomotyw tego typu wykonano łącznie 243 (numery 301-543). Produkcję seryjną kontynuowano aż do roku 1992. W modelu 303E nie usunięto paru względnie przestarzałych już wtedy rozwiązań, polegających na osadzeniu pudła na ramie za pomocą belki bujakowej, przy której wózki elektrowozu są sztywno osadzone w ramie oraz zastosowaniu rozruchu oporowego. Zastąpiono natomiast dotychczasowe pudła samoniosące pudłami z ostojnicą i bocznymi ścianami ryflowanymi, zamontowano również większe zgarniacze pod czołownicą. Nowe „siódemki” są ponadto przystosowane do zabudowania sprzęgu samoczynnego. W latach 1990-1994 dokonano także przebudowy na lokomotywy EU07 trzech członów elektrowozów ET41, wyposażając je w dodatkową kabinę (lokomotywy EU07-537, 544 i 545).
W 1999 roku Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem w Zabrzu za pośrednictwem ZNTK Lubań Śląski kupiło wycofaną lokomotywę EU07. Otrzymała ona oznaczenie serii 4E i numer 4E-004.

Niektóre Dane Techniczne Lokomotyw serii EU07 :

Układ osi: Bo'Bo'
Przełożenie Przekładni Zębatej : 79:19
Typ silników trakcyjnych: EE541A, przeniesienie napędu typu Alsthom
Liczba silników trakcyjnych : 4
Moc ciągła: 2000 kW
Masa służbowa: 80T (4E), 83.4T (303E)
Szerokość: 3038 mm
Łączna Długość: 15 915mm (4E), 16 235mm (303E)
Prędkość Konstrukcyjna: 125 km/h
System hamulca: Oerlikon

Bibliografia

[1] H.Maciszewski, J.Pawlus, S.Sumiński Lokomotywy elektryczne serii EU06 i EU07
[2] 60 lat elektryfikacji PKP, Praca zbiorowa, Centralna Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych, Warszawa 1996

GKRS . Kopiowanie zabronione!

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
 
Co nowego ?
Aktualizacje: 20.08.2011
- 8 nowych fotografii w GALERII
 
Ankieta
Który z EZT Pesy dla WKD zostanie zakupiony ?

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
 
Zagłosuj
100 najlepszych stron o kolejach

Kolejowa Toplista

Toplista Stron Kolejowych
 
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Tadek88
23/11/2010 19:10
Bardzo ciekawa strona, Pozdrawiam Tadek smiley

admin
18/11/2010 20:44
Witam nowych użytkowników smiley

EN57-0038
18/11/2010 20:40
Siemano wszystkim smiley

mazowiecki
17/11/2010 17:47
Super stronka pozdro. z Radomia smiley

admin
16/11/2010 20:21
Witam nowego użytkownika smiley

kolejarz
16/11/2010 20:20
Siemano ;p

admin
15/11/2010 17:47
Tomeczku będą foty smiley

TomekMK
15/11/2010 17:45
Dobra strona smiley Tylko coś mało fot smiley

 
Kolej Radka © 2010-2011


Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie | fashionideas.icu